Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2025

Δράσεις Ενεργού Πολίτη

 Ενώνουμε τις δυνάμεις μας για το νερό

Η δράση μας "Ενώνουμε τις δυνάμεις μας για το νερό" είναι ζωτικής σημασίας για την κατανόηση της σχέσης μας με το φυσικό περιβάλλον και τη βιωσιμότητα του πλανήτη. Μέσα από αυτήν τη γνώση οι μαθητές συνειδητοποιούν την αέναη κίνηση του νερού στη φύση και την καθοριστική σημασία του για τη ζωή. Παράλληλα, κατανοούν την ανάγκη εξοικονόμησης και ορθολογικής διαχείρισης των υδάτινων πόρων, καθώς η αλόγιστη σπατάλη μπορεί να επιφέρει περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.

Η ευαισθητοποίηση γύρω από αυτά τα ζητήματα έχει άμεσο αντίκτυπο τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και στην κοινωνία συνολικά. Οι νέες γενιές, αποκτώντας γνώσεις για τη σημασία του νερού, υιοθετούν υπεύθυνες συμπεριφορές, συμβάλλοντας στη μείωση της σπατάλης και στην προστασία των υδάτινων οικοσυστημάτων. Παράλληλα, η κοινωνία επωφελείται από τη δημιουργία πολιτών που προάγουν τη βιώσιμη ανάπτυξη και λαμβάνουν κοινές αποφάσεις με γνώμονα το καλό του περιβάλλοντος, της οικονομίας και της ποιότητας ζωής.

Αρχικά, τέθηκε το ερώτημα ¨Πού υπάρχει νερό"


Στη συνέχεια, αναρωτηθήκαμε ποια είναι η χρησιμότητα του νερού;




Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικό βίντεο με τον Paxi τον εξωγήινο φίλο μας που μας εξηγεί πώς λειτουργεί Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ


Ακολουθεί  συζήτηση  και ατομικό φύλλο εργασίας





Δημιουργούμε αφίσα  "Ο κύκλος του νερού" (ομαδική κατασκευή)








Μουσικικοκινητική - χορός
Μέσω ενός κινητικού παιχνιδιού και συγκεκριμένα κυκλικής εκγύμνασης αναπαριστούμε και μαθαίνουμε βιωματικά τον κύκλο του νερού . Περνώντας από διάφορα εμπόδια - δοκιμασίες τα παιδιά ανακαλούν όσα έμαθαν και συγχρόνως εξασκούν δεξιότητες αδρής (άλμα, ισορροπία...) και λεπτής (ρίψεις) κινητικότητας.
Ξεκινώντας από τη θάλασσα (κάνουμε ότι κολυμπάμε), ανεβαίνουμε στο σύννεφο (παγκάκι), παίρνουμε τον φίλο μας τον Σταγονούλη (μπάλα) και πηδάμε από συννεφάκι σε συννεφάκι. Αφήνουμε τον Σταγονούλη σε ένα σύννεφο (ρίψη σε καλάθι), περνάμε το ποτάμι (ισορροπία σε τουβλάκια), διασχίζουμε το δάσος (ζικ-ζακ ) και καταλήγουμε στη θάλασσα.




Χορεύουμε και τραγουδάμε το παραδοσιακό "΄Ενα νερό κυρά-Βαγγελιώ"




Μαθηματικά με τις σταγόνες της βροχής 

Αρχικά, δημιουργήσαμε έναν χάρτη με σύννεφα και αριθμούς (1-5). Στο κάτω μέρος του χάρτη τοποθετήσαμε μπλε χαρτόνι  συμβολίζοντας την θάλασσα. Μέσα σε αυτή ρίξαμε μικρές γαλάζιες σταγόνες . Ο ήλιος  έδινε εντολή στην μελισσούλα να μεταφέρει σταγόνες στα σύννεφα! Το παιδί έπαιρνε από τη «Θάλασσα» του χάρτη, τόσες σταγόνες όσες του έλεγε ο ήλιος και προγραμμάτιζε την διαδρομή για να φτάσει και να αφήσει στο σωστό σύννεφο τις σταγόνες !






Ατομικό φύλλο εργασίας "Ζωγράφισε όσες σταγόνες λέει το συννεφάκι"


Εκπαιδευτική επίσκεψη 
Το Νηπιαγωγείο μας επισκέφθηκε η κα Τραντούδη Κυριακή η οποία μέσα από ρομποτικά παιχνίδια μας παρουσίασε τον κύκλο του νερού.









Πειράματα


Αρχικά, πραγματοποιήσαμε ένα διαφορετικό πείραμα για να καταλάβαμε καλύτερα τον κύκλο του νερού. Σε ένα σακουλάκι ζιπ τα παιδιά ζωγράφισαν θάλασσα και ψαράκια στο κάτω μέρος. Στο επάνω μέρος ζωγράφισαν έναν ήλιο και σύννεφα. Ανακατέψαμε νερό με μπλε μπογιά και τη βάλαμε μέσα στη σακούλα.Τέλος, την κολλήσαμε στο παράθυρο να τη βλέπει ο ήλιος. Έτσι, κάθε φορά που βγαίνει ο ήλιος βλέπουμε τους υδρατμούς που ανεβαίνουν και όταν μαζευτούν πολλοί στο επάνω μέρος αρχίζουν να πέφτουν όπως η βροχούλα. Μπορείτε και εσείς να το δοκιμάσετε να το κάνετε στο σπίτι σας.



Πραγματοποιήσαμε πείραμα διαλυτότητας με διάφορα υλικά . Αρχικά προσπαθούσαμε να μαντέψουμε τι θα συμβεί, πραγματοποιούσαμε το πείραμα και στη συνέχεια καταγράφαμε το αποτέλεσμα.










Πραγματοποιήσαμε πείραμα επίπλευσης-βύθισης ρίχνοντας μέσα στο νερό αντικείμενα που επέλεγαν τα παιδιά από το χώρο της τάξης μας. Αρχικά, τα παιδιά κατέγραφαν την πρόβλεψή τους για κάθε αντικείμενο που θα δοκιμαζόταν η βύθισή του. Στη συνέχεια, παρατηρούσαν τι τελικά συνέβη και σημείωναν εκ νέου το αποτέλεσμα της παρατήρησής τους συγκρίνοντας το με την αρχική τους πρόβλεψη. Κάπως έτσι παιγνιωδώς και με ενθουσιασμό μπαίνει ο μαθητής νηπιαγωγείου στον μαγικό κόσμο της Φυσικής…!





Πείραμα τήξης - πήξης. 

Βάλαμε στην κατάψυξη διάφορα υγρά: Νερό, ξύδι, λάδι, χυμό, οινόπνευμα, Κάναμε την πρώτη μέρα τις υποθέσεις μας για το τι μπορεί να συμβεί και την δεύτερη μέρα ειδαμε τι πραγματικά συνέβει.Το οινόπνευμα ήταν το μοναδικό υγρό που δεν πάγωσε.






Πείραμα Υδροδυναμικής: Ο Μαγικός Νερόμυλος!

Οι μικροί μας επιστήμονες έκαναν ένα συναρπαστικό πείραμα για να παρατηρήσουμε τη δύναμη του νερού! Χρησιμοποιήσαμε ένα μικρό νερόμυλο-παιχνίδι και τον τοποθετήσαμε κάτω από τη βρύση. Μόλις ανοίξαμε το νερό, τα παιδιά παρατήρησαν με ενθουσιασμό πώς η ροή του έκανε τα φτερά του νερόμυλου να γυρίζουν ασταμάτητα! Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν βλέποντας τη φύση σε δράση και έμαθαν πώς το νερό μπορεί να παράγει κίνηση και ενέργεια.

Μετά το πείραμα με τον νερόμυλο-παιχνίδι, ταξιδέψαμε πίσω στον χρόνο και γνωρίσαμε την  λειτουργία ενός νερόμυλου που χρησιμοποιείται για την άλεση του σιταριού! Παρακολουθήσαμε πώς η δύναμη του νερού γυρίζει τις μεγάλες μυλόπετρες, οι οποίες τρίβουν τους σπόρους και τους μετατρέπουν σε αλεύρι.





Στη συνέχεια παρακολουθούμε το εκπαιδευτικό βίντεο


Μαθαίνουμε να εξοικονομούμε νερό! 💧
Ολοκληρώνοντας τη δράση μας στέλνουμε το δικό μας μήνυμα.

Αρχικά, μοιράστηκαν στα παιδιά κάρτες με εικόνες που απεικόνιζαν τρόπους εξοικονόμησης νερού, όπως το κλείσιμο της βρύσης ενώ βουρτσίζουμε τα δόντια ή συλλέγουμε το νερό της βροχής για τα φυτά. Τα παιδιά περιέγραψαν τις εικόνες, τις ζωγράφισαν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο και ηχογραφήθηκε το μήνυμα κάθε εικόνας ώστε να δημιουργηθεί το  ηλεκτρονικό βιβλίο Κάθε σταγόνα μετράει!





Για τη διάχυση της δράσης "Ενώνουμε τις δυνάμεις μας για το νερό"   αξιοποιήσαμε  τις ψηφιακές υποδομές του σχολείου, την ιστοσελίδα μας και εκδώσαμε το πρώτο μας ηλεκτρονικό περιοδικό με 1ο τεύχος Το νερό, ο πολύτιμος θησαυρός της Ζωής!